Från skärm till pärm är en bättre omläggning än nedläggning

• Startsida
  • /

Från skärm till pärm är en bättre omläggning än nedläggning

När iPads och digitala hjälpmedel tar över i förskolan kan vi få en hel generation som inte längre kan läsa eller stava ordentligt. Vi ser redan hur barn och ungas läs- och skrivförståelse rasar. Exempel här och här. Därför vill vi lundaliberaler ha riktiga böcker, lek och hopp istället för skärmar på förskolan.

Grunden till barns senare läsvanor läggs redan innan de börjar skolan. Därför, och för att ge alla barn större chans att lyckas senare i livet, är förskolan så viktig.

En ny nedläggning kan skapa överbeläggning

I valrörelsen 2022 satte Socialdemokraterna upp skyltar vid skolor som varnade för att Moderaterna skulle lägga ner skolor för att sänka skatten om de kom till makten. Nu är det Socialdemokraterna som genomför nedläggningarna av förskolor och skolor på bred front, påhejade av Moderaterna som de styr tillsammans med. Utan någon skattesänkning förstås.

Lund behöver en omstart. Vi liberaler lovar inte allt, men vi ger allt.

Vi vill:

Så här såg Socialdemokraternas skyltar ut före valet. Nu är det Socialdemokraterna som, tillsammans med Moderaterna, stänger ner uppskattade och väl fungerande förskolor och skolor runtom i kommunen. Ogenomtänkta nedläggningar kan skapa överbeläggningar på andra ställen eller i en nära framtid, eftersom Lund växer.