Två Lundabor på L:s valsedel inför Europavalet

Under fredagseftermiddagen (15 februari) fastställde Liberalerna sin valsedel inför Europaparlaments­valet den 26 maj. Av de 52 kandidaterna på valsedeln återfinns två från Lund: Fredrik Brange på plats 14 och Maria Brolin Glennow på plats 30.

– Det känns både hedrande och förpliktigande att få vara en del av det liberala laget inför Europavalet, säger Fredrik Brange (L).

– I en tid då högerpopulistiska partier växer sig allt starkare runt om i Europa är det extra viktigt för oss liberaler att visa på vikten av ett starkare europeiskt samarbete. Om vi ska kunna möta dagens och morgondagens utmaningar, oavsett om det handlar om klimatförändringar, internationell brottslighet eller migration, så behöver Europa mer samarbete, inte mindre, fortsätter Fredrik Brange.

– Lund skulle tjäna mycket på en liberalare EU-politik som fortsätter underlätta för studenter, forskare och företagare i Europa. Om vi ska fortsätta stärka Öresundsregionen så behövs mer samarbete över gränserna, säger Maria Brolin Glennow (L).

– För den som helhjärtat tror att Lund, Sverige och Europa blir en bättre plats av mer EU-samarbete är Liberalerna det självklara valet i maj, fortsätter Maria Brolin Glennow.

OM FREDRIK BRANGE

Fredrik Brange är 28 år och doktorerar i matematisk fysik vid Lunds universitet. Han brinner framför allt för demokratifrågor, klimatet och migrationspolitik. Han har tidigare bland annat varit valledare för Liberalerna Lunds valkampanj inför valet 2018.

OM MARIA BROLIN GLENNOW

Maria Brolin Glennow är 33 år och är fastighetsmäklare sedan drygt sju år tillbaka. Hon sitter sedan årsskiftet i Byggnadsnämnden och brinner, utöver EU-politiken, för skola, omsorg och HBTQ-politik.