Lundakvintetten presenterar laguppställning

(L), (M), (FNL), (C) och (KD) har redan tillkännagivit vilka som ska bli kommunalråd i Lunds nya styre, nämligen: Philip Sandberg (L, kommunstyrelsens ordförande), Fredrik Ljunghill (M, vice ordförande i kommunstyrelsen), Börje Hed (FNL, kommunalråd), Inga-Kerstin Eriksson (C, kommunalråd). Idag presenteras vilka som ska sitta i kommunstyrelsen för Lundakvintetten:

Liberalerna: Philip Sandberg (ordinarie), Camilla Neptune (ordinarie), Fabian Zäll (ersättare), Jessica Ulfgren (ersättare)

Moderaterna: Fredrik Ljunghill (ordinarie), Birger Swahn (ordinarie), Christine Ohlsson (ersättare), Klas Svanberg (ersättare) och Louise Rehn Winsborg (ersättare).

Förnyalund: Börje Hed (ordinarie) och Maria Nermark (ersättare)

Centerpartiet: Inga-Kerstin Eriksson (ordinarie) och Mattias Horrdin (ersättare)

Kristdemokraterna: Hedvig Åkesson (ordinarie)

Det är även klart vilka som blir Lundakvintettens kandidater till ordförande och vice ordförande i kommunfullmäktiges presidium. Moderaternas tidigare kommunstyrelseordförande Mats Helmfrid föreslås som ordförande medan Centerpartiets Lars V Andersson föreslås som vice ordförande.

Till valberedningen utses Mia Honeth och Karl Branzén från Liberalerna, Louise Rehn Winsborg och Birger Swahn från Moderaterna, Carl Gustaf Jönsson och Maria Nermark från Förnyalund, Lars V Andersson och Mattias Horrdin från Centerpartiet samt Gustav Lundblad och Agneta Lindskog från Kristdemokraterna. Ordförande blir Louise Rehn Winsborg.

Tillsammans har Lundakvintettens partier 32 av 65 mandat i kommunfullmäktige och egen majoritet i kommunstyrelsen.