Liberalerna deltar i LundaPride

Idag har Liberalerna deltagit i LundaPride. Liberalerna har i alla tider tagit strid för att varje människa ska ha friheten att kunna leva sitt eget liv som man själv vill, så länge man inte skadar någon annan. 1944 var vi med och avkriminaliserade homosexualitet. 1979 avskaffade Barbro Westerholm (L) i egenskap av nytillträdd chef för Socialstyrelsen sjukdomsstämpeln för homosexualitet. 1980 bildades HBT-liberaler som den första politiska organisationen för HBT-politik. Under 1990- och 2000-talets början drev vi igenom samkönade partnerskap (1994), adoption (2002) och samkönade äktenskap (2009). Vi var det första partiet att kräva att steriliseringskravet för den som ändrar juridiskt kön skulle slopas, vilket skedde 2013.

Som liberalt parti kommer vi fortsätta att ta strid för att underlätta för människor att leva sina liv så som de själva vill. Detta manifesterar vi genom att delta i LundaPride.

Love is liberal.